In het algemeen kan het gebruik van een business coach rendabel zijn als het je helpt om je doelen te bereiken en je bedrijf verder te laten groeien of als je in een moeilijke situatie zit en externe hulp (mee) de oplossing kan brengen. Als je bijvoorbeeld een nieuwe afdeling opzet, met groeipijnen zit of een nieuw product lanceert, kan het nuttig zijn om een business coach in te schakelen om je te helpen bij het maken van belangrijke beslissingen en het opzetten van een succesvolle strategie.
Het is belangrijk om te onthouden dat een business coach je niet al het werk uit handen neemt, maar je wel kan ondersteunen en begeleiden om je doelen te bereiken. Vaak is dit praktisch: hij/zij neemt je mee, stapt zelf mee in ‘de modder’ en trekt jou en je mensen vooruit.
Het is aan te raden om de kosten van een business coach af te wegen tegen de verwachte opbrengsten en te bepalen of het gebruik van een business coach rendabel is voor jouw bedrijf.
Zorg er ook voor datje geen langdurig contract aangaat: een business coach begeleidt zolang het nodig is, maar je moet ook over de mogelijkheid beschikken om ermee te eindigen wanneer jij vindt dat de toegevoegde waarde ontoereikend is. Bespreek deze vraagstelling in een initieel gesprek, waar ook volgende topics relevant zijn: wat zijn jouw behoeften? Kan de business coach/het begeleidingsinstituut hieraan voldoen? Is er een klik? Pas dan kan je, met kennis van zaken, de juiste beslissing nemen.