Waarom zou ik een (toekomst)plan maken voor mijn bedrijf?

Volgende
Vorige
Waarom zou ik een (toekomst)plan maken voor mijn bedrijf?

Vraag & antwoord

We hebben er, binnen onze KMO, niet altijd de tijd voor. Maar de wereld draait door, en soms moeten wij even durven stil staan om klaar te zijn voor het verdere traject van ons bedrijf. Hierbij enkele reden die voor jou relevant zouden kunnen zijn:
  • Om doelen te stellen: Een toekomstplan kan helpen om duidelijke doelen te stellen voor je bedrijf en om te bepalen wat je wilt bereiken. Zo kun je gerichter werken aan het realiseren van je doelen. Vergeet ook niet deze doelen meetbaar te maken; zo zorg je voor inzicht in de vooruitgang van je organisatie.
  • Om focus te behouden: Als je een toekomstplan hebt, kun je je beterfocussen op wat belangrijk is voor het bedrijf en wat nodig is om je doelen te behalen. Zo kunnen we als ondernemer soms het kaf niet meer van het koren scheiden. Het opstellen van (goed doordachte) prioriteiten zijn hierin cruciaal.
  • Om beter te kunnen plannen: Door een toekomstplan te maken, kun je beter plannen wat je in de toekomst wilt doen en wat hiervoor nodig is. Zo kun je ervoor zorgen dat je op tijd klaar bent met alles wat je moet doen. Mijlpalen als “tussenstops” geven enerzijds vertrouwen in het gekozen pad en kunnen tegelijkertijd ook inzichten verschaffen naar de volgende fases.
  • Om beter te kunnen anticiperen: Door vooruit te kijken en na te denken over wat er in de toekomst kan gebeuren, kun je beter anticiperen op veranderingen en mogelijke uitdagingen. Zo kun je ervoor zorgen dat je bedrijf beter voorbereid is op wat er komen gaat. Het is aan te raden een lijst op te maken met daarin de mogelijke valkuilen en hoe je daarop zou reageren.
  • Om investeerders te overtuigen: Als je op zoek bent naar investeerders of een lening wilt aanvragen, kan het nuttig zijn om een toekomstplan te hebben. Dit geeft aan dat je nagedacht hebt over de toekomst van het bedrijf en dat je weet wat je wilt bereiken. Het verhoogt niet alleen je “sérieux” naar je investeerders toe, het doet je ook nadenken over bepaalde zaken die je misschien tot op heden over het hoofd hebt gezien. Het verhoogt dus merkelijk je kansen om (sneller) een investeerder mee aan boord te krijgen.
In samenvatting kan een toekomstplan dus helpen om duidelijke doelen te stellen, om focus te behouden, een inzichtelijke terugvalbasis te hebben, om beter te kunnen plannen, om beter te kunnen anticiperen en om investeerders te overtuigen.
Opgelet: alle informatie op deze website is informatief. Elke organisatie is uniek en verdient een eigen aanpak. Op geen enkele wijze kan Thenable verantwoordelijk gesteld worden voor oneigenlijk gebruik of resultaten die voortvloeien uit een verkeerde uitvoering. We hopen van harte dat je wat extra informatie hebt en delen graag onze kennis daarvoor!
Bedankt om voor het vele werk van onze medewerkers het copyright van deze teksten te respecteren.
Ik heb een vraag
Waarom zou ik een (toekomst)plan maken voor mijn bedrijf?
Els Van Dalem
Een vraag?
Ik help u graag verder!
Contacteer een expert
yasmina vlaeminck
Kunnen we u helpen?
Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek en een lekkere koffie!
Contacteer ons
Ook interessant voor u:
logo 365 business coaching
365° Business Coaching
is een onderdeel van

Thenable bv
Z.3 Doornveld Unit 9 163.01.02
B-1731 Zellik
© 2023 Thenable bv - Alle rechten voorbehouden
Alle teksten op deze website zijn auteursrechtelijk beschermd en eigendom van Thenable BV.
Het is niet toegestaan om de teksten op deze website te kopiëren, te verspreiden of op enige andere manier te gebruiken zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Thenable BV.