Enkele praktische redenen waarom het opstellen van doelgroepen nuttig is:
- Het helpt om de marketing- en verkoopinspanningen te richten op de juiste klanten: Door te weten wie de doelgroep is, kan het bedrijf gerichte marketingcampagnes ontwikkelen en gerichte salesgesprekken voeren, wat de kans op succes verhoogt.
- Het helpt om de producten of diensten aan te passen aan de behoeften van de doelgroep: Door te weten wie de doelgroep is, kan het bedrijf de producten of diensten aanpassen aan de behoeften en wensen van de doelgroep, wat de kans op succes verhoogt.
- Het helpt om de financiële doelstellingen te bereiken: Door te weten wie de doelgroep is, kan het bedrijf leren hoe die zich gedraagt en zich daar procesmatig aan aanpassen (of filteren). Dit verhoogt niet enkel de kwaliteit van je cashforecasting (ref salesfunnel), maar je kan ook via reversed engineering meer sturing geven aan die salesfunnel en dus werken aan een verhoging ervan.
Om doelgroepen op te stellen, kan het bedrijf onder andere informatie verzamelen over de kenmerken van de doelgroep (B2B: locatie, grootte, penetratie, etc. B2C: leeftijd, geslacht, geografische locatie, inkomen, etc.), de behoeften en wensen van de doelgroep, en de manier waarop de doelgroep in aanraking komt met het bedrijf. De analytics/metrics van je website en social media, maar ook historische data van binnen je bedrijf over deze klantengroepen, laten je toe diepgaande analyses te maken, de doelgroepen nog beter te begrijpen en gerichter marketing- en verkoopinspanningen ontwikkelen.
Opgelet: alle informatie op deze website is informatief. Elke organisatie is uniek en verdient een eigen aanpak. Op geen enkele wijze kan Thenable verantwoordelijk gesteld worden voor oneigenlijk gebruik of resultaten die voortvloeien uit een verkeerde uitvoering. We hopen van harte dat je wat extra informatie hebt en delen graag onze kennis daarvoor!
Bedankt om voor het vele werk van onze medewerkers het copyright van deze teksten te respecteren.