- Bepaal je doelgroep(definitie): Voordat je begint met het genereren van leads, is het belangrijk om te weten wie je doelgroep is. Wie zijn je ideale klanten en wat zijn hun behoeften en uitdagingen? Door dit te weten, kun je gerichter leads genereren en de juiste boodschap naar de juiste mensen sturen.
- Bepaal je (leadgeneratie)doelen: Bepaal wat je wilt bereiken met je inspanningen. Wil je meer verkeer naar je website genereren? Wil je meer leads voor je verkoopteam? Door je doelen te definiëren, kun je gerichter werken en bepalen welke leadgeneratiestrategieën het meest geschikt zijn.
- Kies je kanalen: Er zijn verschillende manieren om leads te genereren, zoals het gebruik van sociale media, e-mailmarketing, contentmarketing, zoekmachineoptimalisatie en advertenties op zoekmachines. Kies de kanalen die het beste bij je doelgroep en doelen passen en hou rekening met je reeds bestaande online marketing strategie.
- Maak gebruik van leadcapture-formulieren: Zorg ervoor dat je formulieren op je website hebt, zodat bezoekers hun contactgegevens kunnen achterlaten. Dit kunnen formulieren zijn om zich aan te melden voor een nieuwsbrief, een aanvraagformulier voor meer informatie of bv een formulier om een demo te boeken. Al naargelang de sector, het product of de doelgroep kan overwogen worden om met een chatbox te werken.
- Maak gebruik van aanbiedingen en call-to-actions: Maak gebruik van aanbiedingen en call-to-actions om bezoekers te verleiden om hun contactgegevens achter te laten. Dit kunnen bijvoorbeeld gratis e-books, webinars of proefversies van je product zijn en B2B informatie-aanvragen, samples of een bezoek van een vertegenwoordiger.
- Volg en analyseer je resultaten: Zorg ervoor dat je je leadgeneratie-inspanningen bijhoudt en analyseert om te zien wat werkt en wat niet. Gebruik tools zoals Google Analytics om te zien hoeveel verkeer je website krijgt en hoeveel leads je genereert. Zo kun je je strategie aanpassen en verbeteren.
Finaal, zorg ervoor dat je de volledige documentatie van je enquête bijhoudt. Je zal immers ooit nog opnieuw een zelfde (of similaire) bevraging doen en dan is het nuttig dat je de opbouw hebt bijgehouden om versneld je nieuwe enquête te realiseren én kan je de cijfers vergelijken om te zien welke vooruitgang je hebt geboekt.
Opgelet: alle informatie op deze website is informatief. Elke organisatie is uniek en verdient een eigen aanpak. Op geen enkele wijze kan Thenable verantwoordelijk gesteld worden voor oneigenlijk gebruik of resultaten die voortvloeien uit een verkeerde uitvoering. We hopen van harte dat je wat extra informatie hebt en delen graag onze kennis daarvoor!
Bedankt om voor het vele werk van onze medewerkers het copyright van deze teksten te respecteren.