- Het verhogen van de productiviteit: Door processen te optimaliseren, kun je ervoor zorgen dat ze efficiënter en effectiever worden uitgevoerd. Dit kan leiden tot een verhoging van de productiviteit van het bedrijf. Hierbij is opvolging en bijsturing tijdens de invoering van de optimalisatie van de processen en de organisatie fundamenteel.
- Het verminderen van fouten: Door het optimaliseren van processen kun je ervoor zorgen dat er minder fouten worden gemaakt, wat kan leiden tot een betere kwaliteit van het werk en minder klachten van klanten. Fouten (of incidenten) meetbaar maken en eventueel binnen het kader van Change Management of Operational excellence opvolgen en verbeteren kan je ook deel laten uitmaken van je procesoptimalisatie.
- Het verlagen van kosten: Door processen efficiënter te maken, kun je ook kosten besparen. Bijvoorbeeld door minder tijd te besteden aan bepaalde taken of door het gebruik van efficiëntere technologie, maar evengoed door het in vraag stellen van langdurige leverancier-relaties en aangekochte goederen of diensten.
- Het verminderen van stress: Als processen efficiënter verlopen, kan dit leiden tot een vermindering van stress en werkdruk voor het personeel én voor jezelf als ondernemer. Dit geeft meestal ook extra ademruimte voor strategisch denken en handelen.
- Het verbeteren van de klanttevredenheid: Door processen te optimaliseren kun je ook de klanttevredenheid verhogen, door bijvoorbeeld sneller te kunnen leveren of beter te kunnen reageren op klachten. Het voeren van een klanten-enquête voor je aan dit verbeterproces start, geeft je een baseline aan waar je later kan aan aftoetsen of je wel degelijk verbetering hebt gerealiseerd.
In samenvatting kan het optimaliseren van processen dus leiden tot een verhoging van de productiviteit, een vermindering van fouten, een verlaging van kosten, een vermindering van stress en een verbetering van de klanttevredenheid. Het is daarom nuttig voor een KMO om processen te optimaliseren.
Opgelet: alle informatie op deze website is informatief. Elke organisatie is uniek en verdient een eigen aanpak. Op geen enkele wijze kan Thenable verantwoordelijk gesteld worden voor oneigenlijk gebruik of resultaten die voortvloeien uit een verkeerde uitvoering. We hopen van harte dat je wat extra informatie hebt en delen graag onze kennis daarvoor!
Bedankt om voor het vele werk van onze medewerkers het copyright van deze teksten te respecteren.