Is het nuttig voor een KMO om competentiemanagement in te voeren?

Volgende
Vorige
Is het nuttig voor een KMO om competentiemanagement in te voeren?

Vraag & antwoord

Competenties (vaardigheden) worden binnen KMO's een van dé speerpunten die je een commercieel en operationeel voordeel kunnen geven. Om deze te beheren en laten evolueren hebben je een systematiek nodig: competentiemanagement. Dit zorgt er op zijn beurt weer voor dat je efficiëntieverhoging genereert én is een voedingsbodem voor retentie van goede medewerkers.

Competentiemanagement is het proces waarbij een organisatie de vaardigheden, kennis en attitudes die nodig zijn om de doelen van de organisatie te bereiken, systematisch identificeert, ontwikkelt en beheert. Het doel van competentiemanagement is om ervoor te zorgen dat het personeel van een organisatie over de juiste competenties beschikt om hun werk goed te kunnen uitvoeren en om te kunnen blijven groeien en zich te ontwikkelen binnen de organisatie.

Competentiemanagement kan dus nuttig zijn voor élk bedrijf, ongeacht de grootte ervan, omdat het helpt om de vaardigheden en kennis van medewerkers te identificeren en te ontwikkelen. Het kan bijvoorbeeld helpen om het rendement te verhogen en om te zorgen dat medewerkers beter aansluiten bij de behoeften van het bedrijf.

Voor een KMO (kleine- of middelgrote onderneming) kan competentiemanagement in het bijzonder nuttig zijn, omdat het kan helpen om de kennis en vaardigheden van medewerkers te verhogen in soms zeer variabele takenpakketten, wat kan leiden tot een verbetering van de efficiëntie, wederzijds begrip (in een klein team) en productiviteit van het bedrijf. Het kan ook helpen om de groei van het bedrijf te ondersteunen, omdat het ervoor zorgt dat medewerkers beter voorbereid zijn om nieuwe taken aan te nemen (of duidelijker door te geven) als het bedrijf groeit.

Daarnaast kan competentiemanagement ook nuttig zijn voor het behouden van talent en het verminderen van werknemersverloop.

Het is aan te raden om te bepalen wat de specifieke behoeften van je bedrijf zijn en hoe competentiemanagement daarbij kan helpen. Als je besluit om het in te voeren, is het belangrijk om een duidelijk plan te maken en om de vorderingen te volgen om ervoor te zorgen dat het effectief is en zijn juiste plek krijgt samen met functiefiches, evaluaties en opleidingen.

Opgelet: alle informatie op deze website is informatief. Elke organisatie is uniek en verdient een eigen aanpak. Op geen enkele wijze kan Thenable verantwoordelijk gesteld worden voor oneigenlijk gebruik of resultaten die voortvloeien uit een verkeerde uitvoering. We hopen van harte dat je wat extra informatie hebt en delen graag onze kennis daarvoor!
Bedankt om voor het vele werk van onze medewerkers het copyright van deze teksten te respecteren.
Ik heb een vraag
Is het nuttig voor een KMO om competentiemanagement in te voeren?
Yasmina Vlaeminck
Een vraag?
Ik help u graag verder!
Contacteer een expert
yasmina vlaeminck
Kunnen we u helpen?
Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek en een lekkere koffie!
Contacteer ons
Ook interessant voor u:
logo 365 business coaching
365° Business Coaching
is een onderdeel van

Thenable bv
Z.3 Doornveld Unit 9 163.01.02
B-1731 Zellik
© 2023 Thenable bv - Alle rechten voorbehouden
Alle teksten op deze website zijn auteursrechtelijk beschermd en eigendom van Thenable BV.
Het is niet toegestaan om de teksten op deze website te kopiëren, te verspreiden of op enige andere manier te gebruiken zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Thenable BV.