Door rekening te houden met de customer journey kan je begrijpen wat de behoeften en wensen van de klant zijn op elk moment in het aankoopproces. Dit kan je helpen om de juiste marketing- en verkoopstrategieën te ontwikkelen om de klant te begeleiden tot een aankoopbeslissing. Het kan ook helpen om de klanttevredenheid te verhogen en om de klant terug te laten keren naar het bedrijf voor toekomstige aankopen.
Het is niet altijd even makkelijk om jouw customer journey uit te tekenen. Begin gerust met de reis van je klant ook eens zelf te maken: documenteer de zaken waarover je struikelt, die je goed vindt en/of die ontbreken. Daarna kan je de customer journey voor je bedrijf definiëren en (vooral) meetbaar maken. Dit zorgt ervoor dat je de juiste stappen kan nemen om de klanttevredenheid te verhogen en om meer omzet te genereren (door bv de struikelblokken die je hebt gedetecteerd weg te werken). Het biedt je ook een kans om loyale en weerkerende klanten op een makkelijke (en rendabele) manier te onderhouden en op te volgen.